CanvasLMS @VRG

Rapport: En digital kursstruktur för synlig undervisning och ökad elevkontakt #CanvasLMS

Under 2015-16 har Viktor Rydberg gymnasium i Djursholm infört en digital pedagogisk plattform för gymnasiala kurser (CanvasLMS). Den här rapporten beskriver syftet med införandet av det digitala stödet och ger läshänvisningar till forskningsbakgrund, samt en sammanfattning av implementeringsprocess och framtida potential. Rapporten behandlar bland annat följande:

  • Digitalt stöd för undervisning och undervisningsrelaterat arbete
  • Skolans digitalisering – hinder, farhågor och möjligheter
  • Elevkontakt för formativ bedömning och ökat lärande
  • Att lära sig att lära
  • Synlig undervisning
  • Digital didaktisk design (instructional design)
  • Implementering av en digital pedagogisk plattform: utförande och resultat
  • Pedagogisk utveckling: så använder vi digitalt stöd för en blandad lärmiljö (blended learning)
  • En yta för kollegialt och kollaborativt lärande
  • Lärandeanalytik
  • Lärarens roll och ledarskap i en digitaliserad skola
  • Spridning och transparens för en mer likvärdig skola
  • Studieförberedande digital kompetens
  • En lärande organisation

Länk till rapporten: Rapport Forsberg 2016

Bild Rapport framsida.png

Rapporten har skrivits med stöd av stipendiet ”Lärare skriver”, tack Lärarstiftelsen!

 

Här kan du läsa mer om hur vi arbetar med Canvas LMS på VRG:

 

Annonser