Om synlig undervisning, ledarskap och pedagogiska plattformar på CanvasCon Scandinavia KTH #CanvasLMS

Foto CanvasCon 1.JPG

Den 27 april höll Canvas Instructure en konferens på KTH i Stockholm. Viktor Rydberg Gymnasium (VRG) i Djursholm har använt Canvas LMS (Learning Management System) som stöd för undervisning och undervisningsrelaterat arbete i kurser sedan hösten 2015 (läs mer här). Till vår stora glädje blev det klart under våren att KTH framöver kommer att använda Canvas LMS som stöd för sin pedagogiska verksamhet. De stod därmed värd för vårens skandinaviska Canvaskonferens.

VRGs presentation handlade om hur genomtänkt instructional design (definition, se presentation) kan stödja undervisningen och skapa förutsättningar för framgångsrikt lärarledarskap. Vi delade också med oss av lärdomar från vår implementering av Canvas LMS och en blandad lärmiljö (blended learning). Att omvandla en digital plattform till en funktionell struktur för undervisning, inlärning och kollaborativt samarbete handlar just om att lägga upp resurser på så vis att det blir ett stöd för lärarens arbete och elevens lärandeprocess. Här tycker vi att Canvas LMS ger den struktur och de verktyg som krävs (moduler, SpeedGrader, kommunikationsytor, inbäddning, Learning Tools Interoperability, analys, med mera).

John Hattie diskuterar, som vi alla vet, synligt lärande i samband med sina studier, men även synlig undervisning (definition och referens, se presentation). Vi arbetar utifrån antagandet att synlig undervisning ger goda förutsättningar för elevers lärande. Detta kräver bland annat att eleverna ser läraren och undervisningen som nyckel till lärandet. Elev och lärare har samma uttalade mål (elevens lärande!), och eleverna ser att målinriktad undervisning pågår. De vet vart de är på väg och hur hur de ska ta sig dit (mål och medel).

I år bedriver vi även ett projekt där vi studerar hur lärarledarskap påverkas av en digitaliserad miljö (läs mer här). Eleverna har idag en något annorlunda verklighet och vi har nya verktyg, däribland av digitaliserad art. I vår studie diskuterar vi utmaningarna i en digitaliserad inlärningsmiljö, som distraktionsmoment och risken att studenterna lämnas ensamma i sitt lärande, men vi ställer också frågan: kan digitalt stöd hjälpa läraren och stärka ledarskapet i klassrummet? I studien diskuterar vi hur det skulle kunna uppnås genom digitalt stöd för att skapa ömsesidig förståelse av syfte, medel och mål, vilket är en del i vad synlig undervisning handlar om. Även att skapa ett ramverk (setting) för vad du vill ska hända under lektionen. I klassrumsstudier och på studiebesök i skolor i och utanför Sverige har vi observerat hur Canvas och genomtänkt instructional design kan användas för att underlätta detta. Med hjälp av det digitala stödet kan man även frigöra tid till det personliga mötet med eleverna.

Vidare i vårt föredrag diskuterade Kristy Lundström om vad som krävs av en skolledning vid implementering av en ny, digital plattform (dos and don´ts), samt VRGs arbete med att skapa blandade lärmiljöer (blended learning).

 

Presentation ”The role of Instructional Design in delivering Student Success with Canvas”

Vi tycker att det är spännande att högre lärosäten i Sverige börjar använda Canvas. Det ger oss ytterligare incitament att lägga ner kraft på att ge våra elever den digitala kompetens som de behöver för att nyttja denna och liknande HTML-baserade plattformar till fullo inför vidare studier.

Några av de höjdpunkter som presenterades under konferensens övriga föredrag var flera spännande LTI-integreringar, bland annat med Urkund, WIRIS (formeleditor) och Arc (kommentarsfunktion till YouTube-videos), samt nya analysverktyg som Analytics 2, MasteryPaths, Canvas Data och partnerskap med Google Analytics.

Konferensen gav många givande möten och nya idéer. Jag avslutar med ett uttalande från en av Jared Steins elever som jag tycker säger en del om effekten av en väl fungerande digital plattform:

Canvas makes my instructor more organized

Tack för en bra konferens!

Foto CanvasCon 2.JPG

vrg-logo

Print

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s