Föredrag för rektorsutbildningen: ledarskap i en digitaliserad skola

Den 18 oktober medverkade jag i rektorsutbildningens benchlearningsamarbete för rektorer i Sverige och Norge. Ett 60-tal rektorer samlades på Vår Gård i Saltsjöbaden för att förbereda skolbesök och auskultation. Fokus för samarbetet denna gång var ledning i digitaliserade och nyskapande lärandemiljöer. Mitt bidrag till benchlearningmomentet var en föreläsning om ledarskap i en digitaliserad skola. Presentationen handlade om IKT i skolan, pedagogik, ledarskap, skolledarskap, lärande organisationer, samt implementeringsprocesser kopplade till detta. Ett syfte med föreläsningen var att diskutera hur ledarroller inom skolan kan komma att förändras i och med skolans digitalisering, både i klassrummet och på organisatorisk nivå. Vilka är utmaningarna, och vilka är möjligheterna? Se presentationen nedan:

Presentation: Ledarskap i en digitaliserad skola

 

Gartners hype cycle

Gartners hype cycle beskriver olika faser i ett utvecklingsarbete och kan illustrera stadier som en organisation går igenom under en digitaliseringsprocess. I utbildningsutskottets rapport Digitaliseringen i skolan – dess påverkan på kvalitet, likvärdighet och resultat i utbildningen, definieras de olika faserna i teknikrelaterade utvecklingsprojekt som följande (utifrån Grönlund, 2014):

  1. Technology trigger – skaffa datorer, upphandling
  2. Peak of inflated expectations – entusiasm och höga förväntningar
  3. Trough of disillusionment – prövotiden
  4. Slope of enlightenment – den samordnade och strukturerade användningen
  5. Plateau of productivity – strukturella förändringar

Under ett moment av presentationen fick rektorerna uppskatta var på kurvan deras organisation befinner sig:

Bild Gartner BL HT16.png

bild-resultat-gartner-bl-ht16

Som väntat fanns en stor spridning och intressant nog känner ingen att de befinner sig i ”plateau of productivity”. Det säger kanske något om skolans digitalisering. Hur tar vi oss dit?

Rektorns roll för skolans digitalisering

Senare under passet fick rektorerna diskutera frågan: Hur kan rektor genom sitt ledarskap bidra till utvecklingen av en IKT-miljö som stödjer lärande i en likvärdig skola? Svaren skrevs ner på en Padlet-anslagstavla, klicka på bilden nedan för att ta del av rektorernas kommentarer. Återkommande var bland annat mod, föregå med gott exempel, organisera, strukturera, engagera och driva på.

bild-padlet-bl-ht16

Tack för att jag fick medverka!

Det var mycket givande att samtala med och få feedback från en så kompetent skara. Tack Lillemor Rehnberg och Ulf Buskquist för att jag fick medverka!

 

Annonser

3 thoughts on “Föredrag för rektorsutbildningen: ledarskap i en digitaliserad skola

  1. Ping: Projekt Ledarskap i en digitaliserad skola: Halvtidsrapport – Hannas skolblogg

  2. Ping: Ledarskapsprojektet är avslutat – det här kommer vi att skriva om – Hannas skolblogg

  3. Ping: Rapport: Ledarskap i en digitaliserad skola – Hannas skolblogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s