Lärare skriver – en kurs med mersmak

Lärarstiftelsen delar ut stipendium för deltagande i sommarkursen ”Lärare skriver”. Syftet är att ge lärare ”stöd i att skriva olika slags texter med utgångspunkt i erfarenheter från yrkesverksamheten och från skolan”. Tanken är att ge lärarna en starkare röst i samhällsdebatt och andra medier. I år hade jag den stora äran att åka!

Vår kursledare Anders Sundelius inledde kursen med att konstatera att han inte kommer att kunna lära oss att skriva. Däremot lovade han att ge oss saker att tänka på när vi skriver och visa möjligheterna kring hur vi kan handskas med våra erfarenheter i en text. Och ge oss råg i ryggen!

Vi har fått läsa, skriva, analysera våra och andras texter, studera olika genrer. Vad är en berättelse? Ett reportage? Vilken typ av ord gör en text levande? Vi har tagit del av konsten att berätta en historia. Hur börjar man? Hur slutar man?

Gruppen bestod av femton lärare, stämningen var god och varm, högt i tak och samtliga delade med sig av sina erfarenheter. Alla arbetade med olika typer av texter, allt från rapporter och debattartiklar till dikter och sånger. Allt med en sak gemensamt: skolan. Det var otroligt intressant att ta del av bredden av uttrycksformer och djupet i de alster som presenterades. Gabriella Hansen skrev en gripande text om ett minne från en sva-lektion under året. Läs den här.

Mitt arbete fokuserade på att forma en rapport som beskriver utvecklingen av den pedagogiska plattform för gymnasiala kurser som jag har arbetat med under året. Rapporten publicerades under hösten, se länk: Rapport: En digital kursstruktur för synlig undervisning och ökad elevkontakt

bild-rapport-framsida

Rapporten påbörjades i Svalöv och avslutades under hösten

Jag avslutar med några citat som jag alltid kommer att ha med mig när jag skriver – för det kommer jag fortsätta att göra.

Stryk! Stryk! Stryk!

Vad är grejen?

Papperskorgen är en författares bästa vän.

Show, don´t tell!

Tack Lärarstiftelsen och vår utmärkta handledare Anders Sundelin!

 

 

Kommentera

