Per Kornhall: Customer or Citizen – Devolution of a School System

IMG_2966.JPG

Den 19 mars i år samlades lärare, forskare och skolutvecklare på konferensen researchED Scandinavia i Göteborg. Det här blogginlägget sammanfattar några höjdpunkter ur Per Kornhalls föreläsning. Inlägget är baserat på föreläsningsanteckningar och toppas med några av mina egna reflektioner.

Per Kornhall, författare, debattör och skolutvecklare, talade om “den nordiska modellen”. Som vanligt framförde han en påläst och reflekterande analys av orsakerna till de sjunkande resultaten i svensk skola. Genom att göra en jämförelse kan man se att Sverige skiljer sig något från de andra nordiska länderna, med ett skolväsende präglat av new public management (NPM) och hög andel vinstdrivande friskolor. Enligt Per är resultatutvecklingen i skolan en följd av 90-talets kommunalsering och avreglering av skolsystemet, individualisering av lärarlönerna, fri etablering av friskolor, samt tillämpningen av en mer konstruktivistisk pedagogik. Utvecklingen har även lett till ökad segregation, minskad jämlikhet, lägre status hos lärarkåren, samt ett antal skandaler kring bland annat riskkapitalister i skolan. Eleverna riskerar att uppfattas som en marknadstillgång, snarare än individer med rätt till god undervisning.

IMG_2969.JPG

Ur Per kornhalls presentation

Om man analyserar de sjunkande resultaten i PISA-testerna, kan man se att de till stor del beror på att gruppen lågpesterande elever presterar ännu sämre, medan de högpresterande inte tappar lika mycket resultatmässigt. En ökad klyfta mellan hög- och lågpresterande med andra ord. TALIS-rapporten visar även att lärarnas nöjdhet och status är mycket lågt i jämförelse med de andra PISA-länderna.

Enligt OECD är ett likvärdigt skolsystem nyckeln till höga PISA-resultat. Minskade klyftor och högre status för läraryrket är just ett par av de förändringar som Andreas Schleicher, OECD:s chef för utbildningsfrågor och PISA-ansvarig, vill se i det svenska skolsystemet. I maj 2015 publicerade DN en artikel som sammanfattar en del av Schleichers budskap, och i förordet till OECD-rapporten Improving schools in Sweden: an OECD perspective skriver han följande:

Schleicher OECD report Foreword

I en intervju hävdar Schleicher att den Sveriges skolsystem har förlorat sin själ…

Per Kornhall berättar vidare i sin föreläsning att han vill se en annan typ av finansiering av svenska skolor och en återerövring av lärarnas status, men hävdar att det kan vara svårt att vända en utveckling som har låtit sig påverkas och styras av marknadskrafter. En förändring kräver krafttag från politikerna.

Per avslutar med att det krävs ett paradigmskifte i svenska skola som ökar jämlikheten i skolan – inte för att vi tycker synd om någon, utan av demokratiska skäl. Alla har rätt till en bra skola. Sant.

IMG_2967.JPG

Ur Per kornhalls presentation

 

Annonser

3 thoughts on “Per Kornhall: Customer or Citizen – Devolution of a School System

  1. Ping: Höjdpunkter från skolforskningskonferens researchED Scandinavia 2016 – Hannas skolblogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s