Jacob Möllstam: Teaching digital literacies

IMG_2964.JPG

 

Den 19 mars i år samlades lärare, forskare och skolutvecklare på konferensen researchED Scandinavia i Göteborg. Det här blogginlägget sammanfattar några höjdpunkter ur Jacob Möllstams föreläsning. Inlägget är baserat på föreläsningsanteckningar och toppas med några av mina egna reflektioner.

Jacob inledde sitt anförande med att diskutera betydelsen av begreppet digital litteracitet (digital literacy) och vad våra elever behöver lära sig för att vara rustade för framtiden. Jacob arbetar på en skola som har haft 1:1-lösning sedan 2010, och de tre aktiviteterna som han upplever har bidragit mest till elevernas digitala litteratictet är nätpublicering, animering och programmering.

Nätpublicering

Douglas Rushkoff har beskrivit hur varje teknologiskt genombrott ändrar oss. Användandet av textbaserad kommunikation till exempel, har bland annat ändrat hur vi processar och minns saker. Jacob hävdar, med stöd av Rushkoff, att den digitala revolutionen också kommer att skifta våra tankeprocesser och att vi behöver vänja oss vid ökat kollektivt tänkade, i relation till individuellt tänkande.

När man arbetar med nätpublicering bör man komma ihåg att det inte nödvändigtvis ger eleven en ”wow-känsla” att hela världen kan läsa det som produceras. Eleverna vana vid att det händer hela tiden, till exempel när man skriver i bloggar eller andra sociala medier. När man publicerar arbete på internet kan man däremot närma sig den kollektiva tankeprocess som Douglas Rushkoff talar om. Jacob illustrerar detta genom att berätta om hur hans elever har skapat nättidningen Stjärnan, med en del kopplad till läroplanen och andra delar med mer fria artiklar. Det är tydligt att produkten växer fram i interaktion med läsarna. Att ha en mottagare för sitt arbete kan även öka motivation och vilja att skapa en kvalitativ produkt. Detta är något som jag vill arbeta mer med i mitt klassrum. Vid arbete med nätpublicering utvecklas dessutom digital kompetens hos skapar och användare – som en bonus. 

Animering

Animering är en kreativ process där eleverna kombinerar digitala verktyg med andra, fysiska material i klassrummet. Jacob berättar att eleverna arbetar mycket entusiastiskt med animering, särskilt i kombination med storytelling. Man kontaktade även experter i animering som fick dela sin kunskap med eleverna via Skype. Eftersom eleverna ofta möter animeringar i media bär de på många idéer redan innan arbetet börjar, vilket leder till att man kan bygga arbetet på elevernas egna kunskaper och förmågor. Eleverna blir skapare istället för konsumenter, och får lära sig ett nytt uttryckssätt.

Programmering

Det finns flera skäl till att införa programmering i skolan, så som utveckling av datalogiskt tänkande och som ett verktyg för skapande processer. Jacob förtydligar att alla som lär sig programmering inte kommer att bli programmerare, precis som att alla som läser engelska inte kommer att flytta till ett engelskspråkigt land. Kunskap i programmering minskar också risken att eleverna blir beroende av andras kunskap för att kunna navigera effektivt i ett digitaliserat samhälle. Styrkan med animeringsprojektets framgång var fokus på produkten snarare än verktyget, och när de applicerade detta tankesätt inom programmering och utmanade eleverna att göra föremål rörliga (Makey Makey) ökade intresset – särkilt bland flickor. Tumme upp för det!

En digital röst

Det finns beröringpunkter mellan nätpublicering, animering och programmering i skolan. Jacob talar om behovet av en “digital röst” för att kunna uttrycka de nya typer av kollektiva tankar som Douglas Rushkoff beskriver. Det ska bli intressant att följa utvecklingen. Tack för en givande presentation!

 

Jacob Möllstam.png

@jacobmollstam  (Foto: Twitter)

Annonser

2 thoughts on “Jacob Möllstam: Teaching digital literacies

  1. Ping: Höjdpunkter från skolforskningskonferens researchED Scandinavia 2016 – Hannas skolblogg

  2. Ping: Om elevens digitala röst, rika uppgifter och en likvärdig skola på Guldäpplets jubileumsseminarium – Hannas skolblogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s