Harry Fletcher-Wood: Research – what should teachers know and do?

IMG_2948.JPG

Den 19 mars i år samlades lärare, forskare och skolutvecklare på konferensen researchED Scandinavia i Göteborg. Det här blogginlägget sammanfattar några höjdpunkter ur Harry Fletcher Woods föreläsning. Inlägget är baserat på föreläsningsanteckningar och toppas med några av mina egna reflektioner.

Harry talade om hur man som lärare kan förändra sitt arbetssätt utifrån aktuell forskning. Harry har bedrivit klassrumsstudier och analyserat olika typer av undervisning och dess effekter. Vad är det som gör att vissa lärare är framgångsrika i olika sammanhang?

Jack Schneider har tidigare identifierat fyra faktorer som påverkar huruvida en idé når ut i klassrummet eller inte: perceived significance (betyder det något för resultaten?), philosophical compatibility (tror vi att det är något bra?), occupational realism (är det görligt?), och transportability (hur lätt sprids det?). Här kan du läsa vad Gary Jones har skrivit om detta och annat ur Jack Schneiders bok “From the ivory tower to the schoolhouse” (2014). Harry har utgått från bland annat dessa faktorer i sin analys.

Know thy impact

Harry har lånat uttrycket från Hattie och det går ut på att man ändrar något, det kan även vara små saker, och sedan mäter effekten. Eftersom man som lärare har fullt upp med att undervisa, kanske man inte alltid kan göra extremt omfattande studier, men ändå utveckla sin pedagogik.

Frågor man kan ställa sig:

  • Jag undrar vad som skulle hända om…?
  • Jag undrar hur jag skulle kunna mäta….?
  • Jag har alltid gjort så här; är det det bästa sättet…?

Do no harm

När man förändrar sitt arbetssätt bör man förstås sträva efter att inte försämra elevernas förutsättningar för lärande. Skada kan ske när att man låter sig påverkas negativt av okunskap, rådande praktik och kulturer, frestelser eller sin egen rädsla. Det är även viktigt att inte bli allt för distraherad i sitt utvecklingsarbete, så att det inte tar för mycket tid och fokus från undervisning och lärande.

Frågor man kan ställa sig:

  • Jag undrar hur forskning stödjer det här…?
  • Vad försöker vi uppnå med det här…?
  • Hur ska vi utvärdera det här…?
  • Jag följer policyn – jag har bara modifierat (tolkningen av) den lite…

Do cool things

Harry uppmanar oss att vara selektiva i val av metoder, och sträva efter långsiktighet i vårt arbete. Ta forskningsrön från olika fält i beaktande, till exempel kunskaper inom kognitiv psykologi, motivation, beteende, psykosociala aspekter och formativ bedömning.

Research leadership and research leaders

Många lärare har inte tid att bedriva didaktiskt utvecklingsarbete, eller prioriterar annat, till exempel elevkontakt eller ledarskap i klassrummet. Alla behöver inte ägna sig åt forskning, det skulle inte vara effektivt. Enligt Harry är det klokt av skolledare att ta reda på vilka som intresserade och informerade, för att sedan bereda dessa personer tid att läsa in, undersöka och dela med sig. Det behöver inte vara i form av ett formellt uppdrag, men det hjälper. Resten av personalen bör veta till vem de ska vända sig och vad den här personen gör.

Att dela

Harry diskuterar vikten av aktiv och praktiknära skolutveckling och spridning av resultat, men även vilken typ av information och resurser vi delar med varandra i det utvidgade kollegiet. Harry ger ett exempel på hur han letade exempel på bra exit-ticketfrågor. Han hittade inte en enda utan fick formulera egna… Vi skulle bli bättre på att dela den typen av konkreta detaljer med varandra. Jag håller med, små tips på konkret och beprövat material eller metoder är ofta lättast att tillämpa i klassrummet. För att påverka lärandet räcker det inte med att tänka på bra lösningar, man måste få till ett förändrat beteende, och små steg kan leda till en verklig utveckling av vårt arbetssätt.

Läs mer på Harrys hemsida: improvingteaching.co.uk

Foto HF wood twitter

@HFletcherWood  (Foto: Twitter)

Annonser

One thought on “Harry Fletcher-Wood: Research – what should teachers know and do?

  1. Ping: Höjdpunkter från skolforskningskonferens researchED Scandinavia 2016 – Hannas skolblogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s