Eva Hartell: Embedding formative assessment – how ******* hard can it be?

IMG_2982

Den 19 mars i år samlades lärare, forskare och skolutvecklare på konferensen researchED Scandinavia i Göteborg. Det här blogginlägget sammanfattar några höjdpunkter ur Eva Hartells föreläsning. Inlägget är baserat på föreläsningsanteckningar och toppas med några av mina egna reflektioner.

Eva bjöd på konferensens bästa föreläsningstitel och ett intressant föredrag om hur man implementerar formativ bedömning i skolor på ett effektivt sätt – hur svårt kan det vara?

Att få till stånd en förändring av arbetssätt

Återkoppling och formativ bedömning tar stor plats i dagens skoldebatt, och studier visar att det påverkar elevernas lärande. Eva arbetar i Haninge kommun, vilken tidigare har klassats som Sveriges sämsta skolkommun i en ranking gjord för ett av lärarfacken. Ett av initiativen som togs för att förändra detta var projektet Embedding formative assessment in Haninge. Projketet har hämtat inspiration till planering och implementering av Dylan Wiliam och Siobah Leahys modell för Teacher Learning Communities (TLCs). På hemsida Sustaining Formative  Assessment with Teacher Learning Communities (Dylan Wiliam Center 2014) kan du läsa mer om metoden.

Om du vill ha en sammanfattning av projektet kan du läsa En kortfattad beskrivning om hur en skola i Haninge kommun har arbetat med att implementera formativ bedömning hållbart i verksamheten av Eva Hartell och Johan Ahlquist.

Så, hur blev resultatet av projektet? Lärare och elever upplever att det har blivit lugnare i klassrummet och att eleverna är mer fokuserade. Lärarna känner även att de har mer stöttning i sitt arbete. En lärare uttryckte bland annat att “Äntligen, efter 30 år är jag inte ensam i klassrummet längre”. Lärarna har färre omprov och resultaten på den årlig skolenkäten har förbättrats, men det är ännu tidigt att koppla resultaten till ökat lärande.

Genom att organisera personalen i TLCs har man alltså lyckats implementera ett nytt arbetsätt Haninges skolor. Det har varit ett långsiktigt projekt som har sträckt sig över flera år och pågår fortfarande, men som Eva uttryckte sig:

”There are no Quick Fixes”

En farhåga som fanns inför införandet av ökad mängd formativ bedömning, var att det skulle leda till ökad arbetsbörda, men det upplevde inte lärarna i Haninge.

Evas tips för att lyckas med TLC-drivet utvecklingsarbete

  • Planera i förväg och under tiden.
  • Kom i gång!
  • Det måste finnas stöd för projektet på alla nivåer i organisationen, samt en stark och fokuserad ledare.
  • Schemalägg och prioritera TLCmöten under två år och se till att alla deltar.
  • Organisera lektionsbesök.
  • För att få effektiva resultat med formativ bedömning måste den vara ämnesspecifik.
  • Wiliam menar i sin ursprungliga beskrivning av TLCs att deltagandet i bör vara frivilligt, men Eva tror att det ibland kan vara givande att göra det obligatoriskt (“skolledarna känner sina lärare bättre än Dylan…”).

Eva har även startat ett nätverk för ämnesspecifik bedömning i naturvetenskap och tipsar om den nätbaserade kursen: Assessment for Learning in STEM Teaching

Läs mer av och om Eva: evahartell.blogspot.se

Eva Hartell Twitter

@EvaHartell  (Foto: Twitter)

Annonser

One thought on “Eva Hartell: Embedding formative assessment – how ******* hard can it be?

  1. Ping: Höjdpunkter från skolforskningskonferens researchED Scandinavia 2016 – Hannas skolblogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s