Workshop #BlendedLearning

Det här blogginlägget beskriver en workshop som är framtagen inför en utbildningsdag för lärare från Danderyds gymnasium, Marina Läroverket och Viktor Rydbergs gymnasium, Djursholm. Utbildningsdagen arrangeras av Danderyds kommun och fokuserar på bedömning för lärande, IKT som pedagogiskt hjälpmedel och kollegialt lärande. 

Workshopen handlar om hur man kan få mer tid med eleverna (face-time) genom att undervisa i en blandad lärmiljö med digitalt stöd: blended learning. Under workshopen får deltagarna även tips på webbaserade verktyg och hur man kan använda pedagogiska plattformar i undervisningen. Vi diskuterar också hur man kan omforma klassrummet rent fysiskt för att skapa ännu bättre förutsättningar för lärande.

Bild blended learning
Blended learning environment – en blandad lärmiljö med digitalt stöd

UPPLÄGG

1) Introduktion: Vad innebär blended learning?

I en blandad lärmiljö delar man upp klassen i olika aktiviteter (stationer). Tema för de olika stationerna kan vara två eller tre av följande: (1) seminarium, diskussion eller föreläsning (face to face), (2) problemlösning, läsning eller annan aktivitet i grupp (collaborative/creative), eller (3) enskilt (self paced). Eleverna roterar mellan stationerna, och en digital plattform bidrar med instruktioner och en tydlig struktur. En del av klassen kan alltså ägna sig åt grupparbete, inläsning, repetition eller annat, medan jag har en diskussion med resten av eleverna. Aktiviteterna kan vara digitala eller analoga. Sedan rör jag mig mellan grupperna efter behov. Jag har upplevt att jag får mer tid till kommunikation med varje enskild elev med det här arbetssättet.
Path pace place
Tanken med en blandad lärmiljö är att eleverna får en varierad undervisning, ser fördelar med olika typer av lärande och får möjlighet att arbeta utifrån sina förutsättningar och sin takt. Jag som lärare använder tiden mer effektivt och kan maximera tiden som jag tillbringar i dialog med eleverna: mer face-time. De tre nyckelorden för blended learning är: choice of path/pace/place.

2) En blandad lärmiljö med tre stationer (rotation 3 x 15 min)

STATION 1: Grupp/kreativ (Collaborative/creative)

Brainstorm-övning med whiteboardplast*: ”Drömklassrummet”. Vad gör eleverna? Vad gör du? Vad kan vi göra för att vi ska nå dit? Tänk kring hela skolans ekosystem: organisation, personal, resurser, fortbildning, läromedel, digitalt stöd, lokaler, etc.

* Jag använder gärna whiteboardplast när jag vill att eleverna ska diskutera i grupp kring något, t.ex. proteintillverkning i cellen, sockrets väg i kroppen, etc. Den självhäftande funktionen hos plasten gör att man kan sätta upp elevernas alster på tavlan när de är klara. Det är visuellt och givande att se hur uppgiften kan lösas på olika sätt. Plasten är något dyr, men kan återanvändas.

STATION 2: Digital station (Self paced)

Lär dig ett nytt digitalt verktyg som du tror kan ha användning av i din undervisning. Tips och instruktionsvideos med finns samlade på min hemsida (www.digitalaverktyg.drupalgardens.com) och blogg (hforsbergblog.wordpress.com). Välj efter behov och intresse (pace/path!).

Exempel på verktyg som jag själv använder i undervisningen och kan rekommendera:

  • Zaption: Webbaserat verktyg som hjälper dig att skapa videos med frågor
  • Randomly: App som slumpar elevernas namn och skapar grupper (även till Apple Watch!)
  • Augmented reality (AR)-apparna Elements 4D (visar grundämnen och reaktioner) och Quiver (visar cellen och organeller). Läs mer om AR-appar här.
  • Seating chart randomizer: Excelark med makro som slumpar elevernas platser i klassrummet
  • Crossword labs: Webbsida där eleverna kan göra korsord till varandra. Bra begreppsövning!
  • Quizlet: Webbaserat verktyg för flash cards och ordspel. Finns även som app.
  • Padlet: Digital anslagstavla
  • AnswerGarden: Skapar ordmoln

 

STATION 3: Seminarium (Face to face)

Jag berättar om hur vi på VRG har arbetat med en digital plattform som stöd för en blandad lärmiljö, inklusive forskning som stödjer detta arbetssätt. Frågor, feedback och diskussion.

3) Avslutande diskussion

– Hur kan vi använda resurser och digitalt stöd för att skapa ”Drömklassrummet” enligt anteckningar på whiteboardplasten? Vad kan man göra med de digitala hjälpmedlen som vi inte kan göra analogt?
– Hur omformar vi den fysiska miljön för att uppnå ”Drömklassrummet”?
– Avslutande kommentarer och video: Are you a ferry or a bridge?

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s