Därför GAFE – ur organisatoriskt, administrativt och pedagogiskt perspektiv

I höstas bjöd Google Roadshow in till en informations- och inspirationsdag i sin mobila igloo, den här gången placerad vid Sollentuna International School utanför Stockholm. I samband med detta bjöds representanter från stiftelsen Viktor Rydbergs skolor in för att berätta hur vi använder Google Apps For Education (GAFE) i vår verksamhet. Jag fick förfrågan att berätta om systemet ur ett lärarperspektiv, och eftersom jag har arbetat som lärare i både GAFE- och icke-GAFE-miljö, tänkte jag att det kunde vara ett bra tillfälle att göra en jämförelse ur pedagogiskt synvinkel, inte minst för min egen del. Tillsammans redogjorde vi för användningsområden för GAFE – ur ett organisatoriskt, administrativt och pedagogiskt perspektiv.

GAFE Dome Hanna.png

I Google Education Dome. Foto: Lars Lingman

Lars Lingman, utvecklingsledare vid stiftelsen (nu anställd vid Skolverket), berättade om GAFE ur ett organisatorisk, skolövergripande perspektiv. Lars lyfte bland annat GAFE som ett steg i utvecklingen mot en förstärkt delningskultur, vilket grundar för transparens och likvärdighet i skolan. Enkelhet, driftsäkerhet och tillgänglighet möjliggör arbetssätt där det digitala stödjer daglig verksamhet och kommunikation, liksom pedagogik och lärande. Eftersom systemet är 100% webbaserat krävs inga installationer på hårdvara, och man kan skifta från ”bring your own device”, BYOD, till ”bring your own browser”, BYOB. De många användningsområdena inom administration och undervisning hjälper även till att hålla ihop verksamheten på organisationsnivå. GAFE är dessutom kostnadsfritt, än så länge.

GAFE Dome Org Lars.png

GAFE ur ett organisatoriskt perspektiv (ur Lars Lingmans presentation)

John di Maria, certifierad Google-innovatör och biträdande rektor vid Viktor Rydberg Gymnasium Odenplan, fortsatte med att berätta om hur han som administratör har upplevt implementering och användning av GAFE inom sin enhet. Övergången till GAFE har gått smidigt och är uppskattad av lärare och elever. GAFE utvecklas ständigt i dialog med användarna, och tillägg (”add-ons”) gör att man kan skräddarsy sin GAFE-miljö efter olika behov som lärare, administratör eller elev. Flera av tilläggen är även ämnade att underlätta för individer med särskilda behov, t ex funktion för talsyntes, StavaRex, etc. John berättar att GAFEs funktioner och funktionalitet gör att han sparar värdefull tid som administratör.

GAFE Dome Admin JdM

GAFE ur ett administrativt perspektiv (ur John di Marias presentation)

Min presentation fokuserade på de pedagogiska vinningarna med GAFE (och GAFE-liknande system):

GAFE ur ett lärarperspektiv

Några av fördelarna med GAFE som jag inte vill vara utan:

GAFE är molnbaserat, vilket gör att jag kan arbeta var jag vill, när jag vill. Off-linefunktion gör att jag även kan arbeta utan internet. GAFE-apparna som finns till mobila enheter är mycket användarvänliga och synkar bra med det jag gör på datorn. Med telefonen kan jag t ex ta bilder som sparas direkt till min Google drive, eller publiceras på kursgränssnittet Google Classroom.

Möjligheten att arbeta i delade dokument gör att flera elever och lärare kan vara aktiva i ett dokument (eller kalkylblad, presentation) samtidigt, vilket är mycket användbart vid grupparbeten och formativ bedömning. Med hjälp av ”history”-funktion kan jag se vem som har gjort vad och när. Vi har även kommit igång med kollegial samplanering och sambedömning på ett sätt som inte var möjligt tidigare.

Google Hangouts! När man bokar ett möte i sin Google-kalender, skapas automatiskt en länk till ett videomöte, en hangout. Genom ett enkelt klick på länken är man inne i videosamtal med sina kollegor. Funktionen är i stort sett ”foolproof” och tillåter delning av skärm, vilket är mycket användbart vid samarbeten. Hangout kräver inte att alla deltagare har Google-konto, man delar då länken på annat sätt, t ex via mail. Jag har rekommenderat tjänsten till mina elever, så att de kan organisera virtuella möten för bland annat grupparbeten. Möteskulturen på skolan har definitivt förändrats och effektiviserats i och med ökad användning av hangouts.

Kompatibilitet. GAFE och hela Google-systemet är relativt lätt att integrera med andra system. Fler och fler webbaserade tjänster tillåter Google-inloggning och automatisk koppling till t ex Google Classroom. Här måste man dock tänka kring säkerhet och hur data som kommuniceras via Google eventuellt hanteras av tredje part.

Detta var några av de funktioner som jag uppskattar med GAFE. GAFEs utbud för dokument, kalkylark, presentationer, osv, är ur vissa aspekter inte riktigt lika utvecklade som den mjukvara man kan få från t ex Microsoft Office (Word, Excel, PowerPoint). Google har tagit detta i beaktande och gjort så att bland annat Office-produkter idag kan användas i GAFE-miljön relativt smidigt, och fördelarna med GAFE är ändå övervägande i mitt tycke.

Idag använder jag en webbaserad, pedagogisk plattform som stöd i min undervisining. Plattformen har integrerad tillgång till Googles dokument och funktioner, vilket gör att jag och eleverna kan fortsätta att hantera material i GAFE och arbeta i delade dokument. Det digitala stödet gör att jag kan arbeta i en blandad lärmiljö (blended learning) och frigöra lärartid till elevkontakt och pedagogisk utveckling.

Det sker en konstant utveckling av webbaserade verktyg och många av de funktioner som GAFE erbjuder kan man även få i andra system, av andra leverantörer. Det gläder mig att det sker en progression som gör att vi kan effektivisera administrativt arbete och underlätta utövande av pedagogik som främjar lärande – en god användning av IKT i skolan helt enkelt!

GAFE Dome Collage.JPG

Google Education Dome, Lars Lingman (nere till vänster) och John di Maria (nere till höger) föreläser.


 

I tidigare blogginlägg har jag tipsat om GAFE add-ons och extensions och hur man bäddar in Googlepresentationer på sin blogg eller hemsida.

Du kan ta del av mer information om hur man använder GAFE på min hemsida om digitala verktyg.

 

One thought on “Därför GAFE – ur organisatoriskt, administrativt och pedagogiskt perspektiv

  1. Ping: EdCampIKT: Först en tanke, sedan teknik #InstructionalDesign #appar #elevexempel #GAFE – Hannas skolblogg

Kommentera

