En digital struktur som stödjer den pedagogiska verksamheten

Debatten går het kring de digitala läromedlens vara eller icke vara. Jag använder både digitala och icke digitala läromedel, och det vill jag fortsätta med. Jag vill att mina elever ska läsa pappersböcker, rita på whiteboardplast, bygga DNA-modeller och springa i skogen. Också. Däremot ser jag gärna att instruktioner, resultat, reflektion, respons, återkoppling, diskussioner och annat som är kopplat till dessa uppgifter, finns tillgängligt och kan hanteras i en digital miljö.

Genom att strukturera undervisningsmaterial i en molnbaserad, digital plattform kan jag bedriva pedagogik som jag inte har möjlighet att göra annars. Eleverna har tillgång till allt material före och efter lektion, vare sig de sitter med sin mobil på bussen, hemma, i skolan eller på ett bibliotek.

Digitala läromedel öppnar för interaktivitet och ett utbud av modaliteter som är svårt att få till analogt. Genom att blanda, samla och hänvisa till olika typer av resurser i en digital plattform kan jag därmed erbjuda eleverna en varierad och effektiv lärmiljö. Jag kan också länka till granskade, förlagsutgivna resurser.

Med en tydlig struktur ser eleverna uppgifter och utmaningar i ett sammanhang, de ser vart de ska, och de ser vad som krävs för att komma dit. Eleverna slipper den kognitiva stress det kan innebära att leta material i en mindre tydlig eller okänd struktur. Eleven kan bocka av, samla feedback och lättare följa sin egen kunskapsutveckling.

Canvas Kurssida

Min kurssida i Biologi 1. Kursen är indelad i ett antal moduler.

Canvas Moduler

Översikt över kusmodulernas innehåll (elevvy).

Genom att bädda in resurser från internet (YouTube-klipp, websidor, interaktiva övningar) guidar jag eleverna i internetdjungeln och visar dem dess bästa sidor, inklusive andra lärares undervisningsmaterial, utan att de behöver lämna kursmodulen. Vi diskuterar, letar, granskar och lägger in resurser tillsammans.

Flexibiliteten i plattformen gör att jag lätt kan lägga in, ta bort, ändra och anpassa kurser och innehåll efter behov, och över tid. Genom att publicera material efter hand får eleverna ett flyt i kursen, medan jag kan förbereda hur mycket jag vill (hela kurser!) i förväg.

Canvas Mediainspelning

Min elev förklarar hur vätebindningar håller ihop nukleotider i en DNA-molekyl.

Med olika typer av diskussionsforum och responssystem ökar kommunikationen mellan mig och eleverna, och elever emellan. Jag kan med enkla medel lyssna till varje elev, kanske via en mediainspelning med plattformens egna inbyggda videoverktyg. Att se varenda elev förklara replikationen i varsin 45-sekundersvideo ger mig värdefull information om elevernas kunskapsnivå och begreppshantering. Jag kan också svara med en mediainspelning om jag vill. Med ändamålsenliga och effektiva kommunikationskanaler kan jag bedriva löpande formativ bedömning i (och utanför) klassrummet. Andra verktyg, såsom t.ex. självrättande kunskapskontroller, gruppchatt och kamratbedömning, finns även inbyggt i systemet.

En bra digital plattform automatiserar administrativa uppgifter, och gör det möjligt för mig att realisera mina pedagogiska idéer och få mer tid med eleverna.

Att utveckla och implementera en pedagogisk plattform

Vi har under period sonderat utbudet av digitala plattformar på marknaden, och arbetar nu i Canvas (gratisversionen). Canvas är relativt ny på den skandinaviska marknaden, men har ett stort antal användare i USA och resten av världen (främst högskolor, universitet och gymnasieskolor).

Jag är anställd som IKT-projektledare (30% av min tjänst) och i arbetsbeskrivningen benämns min roll instructional designer. Själva begreppet instructional design har ingen bra svensk översättning (än), men kan definieras som följande:

Canvas ID

Källa: http://www.instructionaldesign.org/

Uppdraget handlar alltså om att strukturera och utveckla resurser och metoder för att optimera elevernas lärande. Pedagoger, forskare, utvecklare, myndigheter och politiker måste samverka för att skapa bästa möjliga förutsättningar för lärande, och instructional design ingår i det arbetet.

På VRG arbetar idag en kärngrupp á fyra lärare, samt en skuggrupp (fem personer, växande skara), med att lägga in undervisningsmaterial och utveckla gymnasiala kurser i Canvas. Den digitala strukturen gör det mycket lätt att dela kurser och lektionsupplägg mellan lärare och skolor, vilket kommer att lätta arbetsbördan på många olika sätt i framtiden, och vi känner att vi till större utsträckning kommer att kunna använda vår arbetstid till elevkontakt, kollegialt lärande och vidare pedagogisk utveckling. Projektet måste utvärderas, men hittills har responsen från inblandade elever och lärare varit mycket god.

Framtiden

I en drömvärld skulle pedagogiska plattformar kunna kommunicera data (elevdata, resultat) med våra administrativa system, men så är det inte (än). Vidare anpassning av dokumentationsmöjligheter till det svenska betygssystemet och en koppling till Skolverkets kursplaner skulle också göra pedagogiska plattformar ännu mer användarvänliga. Vi har dock redan märkt stora fördelar med den här typen av digitala strukturer jämfört med andra lösningar, särskilt när det gäller flexibilitet och frihet i val av undervisningsmaterial – vare sig det är digitalt eller inte. Vi vill fortsätta föra dialog med aktörer och utvecklare kring detta, och ser med tillförsikt på framtiden.

 

Pedagogy is the driver

 

7 thoughts on “En digital struktur som stödjer den pedagogiska verksamheten

  1. Ping: IKT, nätverkande och omvärldsbevakning på BETT 2016 – Hannas skolblogg

  2. Ping: IKT ger lärarna mer tid med eleverna i klassrummet – Hannas skolblogg

  3. Ping: Därför GAFE – ur organisatoriskt, administrativt och pedagogiskt perspektiv – Hannas skolblogg

  4. Ping: EdCampIKT: Först en tanke, sedan teknik #InstructionalDesign #appar #elevexempel #GAFE – Hannas skolblogg

  5. Ping: En administrativ och en pedagogisk plattform #CanvasLMS – Hannas skolblogg

  6. Ping: Så använder Rooks Heath College #CanvasLMS för att nå fler elever – Hannas skolblogg

Kommentera

