Filippa Mannerheim: Det är bara att Googla!

Under två dagar i oktober samlades drygt 400 lärare, pedagoger och skolutvecklare på konferens “Framtidens Läromedel” i Solna utanför Stockholm. Det här blogginlägget är baserat på föreläsningsanteckningar och toppas med några av mina egna reflektioner.

IMG_1330Filippa Mannerheim, lärare Sv/Hi och frilansande journalist

Dagens tema: ”Kraschlandning i det Googliska havet?”

Ibland går man från en föreläsning och känner sig sådär fånigt upprymd och lätt. Filippa Mannerheims föreläsning var en sådan. Med passion och en stor portion ärlighet gick hon igenom delar av sin lärarhandledning: “Det är bara att Googla!”

Varning för ”textflytt”

Ofta handlar Googlande i klassrummet om ren sökning och sammanfattning av fakta, detta beskriver Filippa som ”textflytt”. När sökningarna resulterar i ren textflytt, lär sig eleverna varken sökstrategier, källkritik eller ämneskunskaperna. Filippa förespråkade kollektiva metoder med syfte att lära elever att söka information på nätet, och få källkritik att bli en naturlig del av undervisningen. Pedagogiska nycklar som nämndes var: samspel, diskussioner i klassrummet och ämnet i fokus.

“Det som absolut inte ska läras ut i skolan genom eget arbete, är eget arbete”

“För-sök” och “djup-sök”

För att eleverna ska kunna skapa egna, intressanta frågeställningar inom ett område, måste de ha en relativt bred kunskapsgrund. Eleverna har då även möjlighet att vara snävare och mer språkligt kreativa i sina sökningar. Därför kan det vara fördelaktigt att göra ”för-sök” inför en uppgift. Istället för att bara se till ämnesinnehåll, kan man även utgå ifrån relaterade frågeställningar, som t.ex. ur vilken vinkel är texterna skrivna, och i vilket syfte? Vilka nyckelord är aktuella? Vilka personer är experter inom ämnet? De förberedande sökningarna i ämnet ger både information och inspiration. Med den bredare faktabasen och en översikt över utbudet på nätet, och är eleven redo för en frågeformulering – utifrån eget intresse!

Att samtals-googla tillsammans

”För-söken” som beskrivs ovan kan med fördel göras i grupp. Har man möjlighet, gärna i halvklass eller i samarbete med bibliotekarie. Gruppen kan tillsammans kartlägga ämnesområde och intressenter. Vilka hemsidor kan man räkna som bra och säkra källor? Och så vidare. Jag vill använda grupp-Googling  som inledande övning när vi drar igång med genteknik i Biologi 1 efter höstlovet. Inom genteknik florerar många olika åsikter; åsikter som kan drivas av ideologiska, politiska eller monetära syften. Här gäller det att kunna sålla vad som är fakta och vad som inte är det, och att Googla i grupp tror jag kan leda till många intressanta diskussioner och frågeställningar. Med samtals-Googling förskjuts fokus i undervisningen mot att träna färdigheter, inte bara skapa produkter

Kom ifrån klipp-och-klistrandet genom kollektiva samtal i klassrummet

Det kollektiva samtalet som skulle ske i klassrummet sker nu ofta på sociala medier som Flashback. Det kan hända att elever kan de källkritiska principerna, men inte vet hur de ska använda dem. Detta på grund av att vi inte visar hur man gör!

Filippa redogör för ett exempel som beskriver hur man kan arbeta. I en artikel (Kolla Källan) berättar Håkan Glimhage om ett undervisningsmoment med tema Hållbar utveckling. Eleverna fick se filmen “En obekväm sanning” av Al Gore, och sedan söka efter recensioner och åsikter om filmen . Vilka är för och vilka är emot? Vad har de för argument? Genom att ställa källkritiska frågor till en filmer, artiklar eller radioinslag, kan man agera som ett gott exempel för eleverna. Uppgiften går ifrån enbart faktasamlande till att genomsyras av analys och granskning. Sökningarna på nätet förfinas därefter – nu går det inte att bara ta det som hamnar högst upp i sökningslistan.

Filippa rundar av sitt anförande med att citera Sven-Eric Liedman:

”Bildning handlar om att bevara frågvisheten och undrandet genom livet”

…varefter hon konstaterar:

”Källkritisk kompetens ÄR bildning” 

På Filippas hemsida kan du läsa mer om boken ”Det är bara att Googla!”, inklusive blädderprov, lektionstips och den fantastiska berättelsen om potatis-Googlande!

Läs mer om konferensen #framtidenslaromedel här.

Annonser

One thought on “Filippa Mannerheim: Det är bara att Googla!

  1. Ping: VRG besökte konferens ”Framtidens läromedel” | Hannas skolblogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s