Skapa virtuella föremål i 3D i klassrummet med hjälp av Augmented Reality – Tips på användbara appar

Augment your reality – hur och varför?

Vad är ”augmented reality”? Som tech-intresserad och generellt nyfiken lärare har jag länge velat ta reda på vad begreppet egentligen innebär, samt om och hur jag kan använda det i pedagogiska syften. Under sommarens ISTE-konferens i Philadelphia hade jag möjlighet att lyssna till en genomgång av augmentet reality (AR) med Leslie Fisher. Leslie är en extremt tech-kunnig lärare med många goda idéer. Hon gick igenom vad som menas med begreppet AR, hur man gör, samt sina favoritappar, allt på ett mycket pedagogiskt och roligt sätt.

Ordet ”augment” betyder öka/utvidga/förstärka och ”augmented reality” innebär att man projicerar, och interagerar med, virtuella objekt i det faktiska rummet. Med AR kan man studera föremål i 3D, levandegöra begrepp och koncept, och i allmänhet ge en realistisk upplevelse av något som egentligen inte finns närvarande. Ett bra exempel är hur Guinness rekordbok har lagt in AR för att skapa förståelse för hur stor världens längsta man eller världens minsta kvinna är (se länk i tabellen nedan).

AR Guinness

Leslie Fischer har dyslexi och enligt egen utsaga svårt att fokusera, hon ser AR som ett sätt att skapa lust och bibehålla uppmärksamheten kring ett föremål eller ämne – även i pedagogiska sammanhang.

AR – så gör man

För att visualisera de virtuella föremålen behövs (1) en bild eller sak (”target”) som kan scannas av din enhet (telefon, platta, Google glass) för att aktivera en projektion, samt (2) själva virtuella föremålet eller media som ska projiceras (”aura”, förprogrammerad av dig eller i vald app).

Så här gör du:

  1. Ladda ner önskad AR-app, det finns olika för olika syften och upplevelser (se lista nedan). Vissa appar är gratis, andra inte.
  2. Hitta eller ladda ner ”targets”, alltså de bilder på vilka du kan projicera dina virtuella upplevelser (enligt manual eller beskrivning i appen). Många kan printas från appens hemsida.
  3. Enheten som appen laddas ner på (smartphone, iPad, el likn) måste ha en kamera. Scanna vald target för att framkalla ditt virtuella 3D-föremål eller upplevelse.

AR Flashcards

Exempel på en enkel AR-app: AR Flashcards

För den som inte har arbetat med AR tidigare, rekommenderar jag att prova en enkel variant först. AR Flashcards är en app som gör att man kan visualisera olika virtuella djur på enkla bokstavskort. Om man klickar på djuren på skärmen läses djurets namn upp på engelska. Appen laddas ner till din mobil eller platta, och korten (targets) printas som PDF. Allt är gratis. Korten används till språkövning för yngre, men är kul och enkla att leka med även som ny inom AR.

Matt Gomez hemsida kan du läsa vidare beskrivning, samt ladda ner app och PDFs med targets (flashcards).

Bästa kemi-appen: Elements 4D

Visualisera grundämnen och resultatet av kemiska reaktioner i 3D. Cool app som är helt gratis. Jag har använt den i gymnasiekurserna Kemi 1 och Naturkunskap 1b, men appen kan användas i alla stadier som introduktion till ämnen och kemi. Läs mer här.

AR-appar – några av Leslies favoriter

Kika gärna på de små demostrationsfilmerna som finns på många av hemsidorna, för att få en känsla för hur det kan se ut. Du kan även läsa om dessa och andra appar i Leslie Fishers handout från presentationen vid ISTE-konferensen 2015. Apparna är gratis, jag har markerat de som inte är det.

App Beskrivning
Aurasma Förbestäm “target” genom att ta kort på något (vad som helst). Sedan kan man få appen att spela upp egen video, musik eller en bild (”aura”) när man riktar telefonen mot sin valda “target”. Aurasma kan användas för elevpresentationer till bilder eller en poster, textsupport till böcker, muntliga inlämningar, etcTesta gärna med Aurasmas egna demo-targets genom att öppna Aurasma-appen och rikta telefonen mot en- eller tjugodollarssedel, och se vad som händer.
Anatomy 4D Visar kroppen och olika organ i 3D.
The Brain AR App Visar hjärnans olika lager och delar.
Arloon School apps Lite mer avancerade appar för anatomi, kemi, botanik, geometri, etc, där man bl.a. kan klicka för information, få fram quiz, odla din egen AR-planta. OBS! Ej gratis.
Elements 4D Kul app som visar hur grundämnen ser ut, samt resultatet av kemiska reaktioner mellan ämnen. Man kan köpa träkuber som representerar de olika ämnena, eller printa pappersversioner gratis.
Guinness Book of the World Levandegör en del av innehållet i boken (de senaste upplagorna). Ställ dig bredvid världens kortaste kvinna, upplev hur stora fötter världens längsta man egentligen hade.
Kringl – The proof of Santa video app Placerar ut en virtuell jultomte var du vill i ditt hus. Filma och chocka barnen!
Blippar Rikta telefonen mot olika kända reklam-logos (t.ex. Heinz ketchup, Pepsi) och få fram recept, information, videos, etc. Men kan ibland se Blippar-logos på reklam, det betyder då att du kan använda Blippar för AR.
Quiver Printbar målarbok där dina alster väcks till liv – med de färger som du har färglagt med. Quiver har även ”Educational pages”, t.ex. djurcell med quiz, planeter och en vulkan.
Spacecraft 3D App utvecklad av NASA, visar virtuella rymdfarkoster m.m.

Andra exempel på hur AR används

Google har utvecklat en produkt som gör att man med hjälp av sin telefon, ett kartongskal och en AR-app, kan göra virtuella resor till andra delar av världen, olika yrken, osv. Skalet kallas Google Cardboard och gör att en hel klass t.ex. kan ta en virtuell resa till kinesiska muren under en historialektion. Läs mer om hur det fungerar och ta del av en lista över appar för iPhone som är kompatibla med Google Cardboard: The best virtual reality apps for iPhone, compatible with Google Cardboard

Även olika företag har hakat på AR-trenden, i informations- och försäljningssyfte. VW och AUDI bifogar en AR-app istället för instruktionsbok när man köper en ny bil, skanna t.ex. en spak och appen berättar om dess funktion. Med IKEAs AR-app kan man med hjälp av katalogen projicera möbler i sitt rum för att se hur det ser ut innan man köper dem.

Andra AR-appar hjälper turisten att finna information. Med eTipsLTD kan man skanna en miljö eller sevärdhet och få tips och information om resmålet. Med Yelp’s AR-funktion Monocle kan man rikta telefonen åt ett visst håll och den visar då var det finns restauranger, kopplar till karta, information, etc. Liknande funktion finns även i Eniros app.

En del museum visar utställningsföremål i 3D med hjälp av AR. De virtuella föremålen kan rotera 360 grader, appen spelar upp information (som även kan mailas direkt till dig), etc.

En spännande utveckling

Jag kommer att testa de olika biologi- och kemi-apparna i undervisningen. De flesta appar är anpassade för elever i grundskolan, men jag tror att det kan vara ett uppskattat och givande inslag i gymnasieundervisning också, om inte annat som inspirerande introduktions- eller repetitionsövning. Jag ser fram emot utvecklingen av fler undervisningsappar, det finns ett stort antal användningsområden för tekniken. Till dig som aldrig har använt AR säger jag bara en sak: Testa!

Så här såg det ut när rapparen Ice-T fick prova AR-funktionen i Playstation 4 (kul klipp!):  Video from the release of PS4.

Länkar

Leslie Fishers hemsida

Handout från Leslie Fishers presentation ISTE 2015

Leslie Fisher på Twitter: @lesliefisher

Annonser

3 thoughts on “Skapa virtuella föremål i 3D i klassrummet med hjälp av Augmented Reality – Tips på användbara appar

  1. Ping: Höstens bästa kemi-app! Elements 4D – augmented reality | Hannas skolblogg

  2. Ping: IKT, nätverkande och omvärldsbevakning på BETT 2016 – Hannas skolblogg

  3. Ping: Workshop #BlendedLearning – Hannas skolblogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s