En dag i biologins tecken

Ett par gånger om året har eleverna resursdagar då lärarna kan lägga in aktiviteter som annars kan vara svåra att kombinera med det ordinarie schemat. I år bokade vi in studiebesök för eleverna som läser Biologi 1. I det centrala innehållet för kursen beskrivs att eleverna ska erhålla kunskaper gällande bland annat ekologi, etologi (beteendevetenskap) och evolutionen. Dessa områden överlappar, och vi beslutade oss för besöka Bergianska trädgården och Naturhistoriska riksmuseet för att göra kopplingar och stoff mer levande för eleverna. 

Ekologi i Edvard Anderssons växthus

Subtropiskt Vackra blommor Öken

Vår guide Malin, biologistudent vid Stockholms universitet, visade oss runt i de olika delarna av växthuset och berättade om alla spännande växter. De olika rummen representerar olika klimatzoner. Anpassningar och överlevnadsstrategier blir mycket tydliga; ekologi, evolution och skönhet.

WelwitschiaKöttätande växter

Exempel: Ökenväxten welwitschia kan bli upp till 2000 år gammal, under hela sitt liv har den samma två blad som växer ur en rotstam. Köttätande växter har utvecklat helt olika typer av strukturer för att fånga insekter, strategier finns för att undvika att äta upp pollinatörerna…

Begrepp: ekosystem, anpassning, samevolution, symbios, artbildning, divergent och konvergent utveckling, suckulent, epifyt, saprofyt, kretslopp, klimatzoner, osv.

Här kan du boka skolbesök på Bergianska.

Etologi på Naturhistoriska riksmuseet

Beteende VargarBeteende Skadade fåglar Beteende Skal

Jag visade runt eleverna och vi analyserade hur olika beteenden, representerade i de olika montrarna, påverkar individernas möjlighet till överlevnad och reproduktion.

Exempel: Vargarna kommunicerar på många olika sätt, hur och i vilket syfte? Strandpiparna ”låtsas” vara skadade för att locka minken från äggen, hur växer ett sådant beteende fram? Skrattmåsen rensar boet från skalbitar, att den vita insidan av skalet exponeras är ett tecken på kläckta ägg och blir en signal som lockar rovdjur.

Begrepp: kommunikation (doft, visuella, audiella och taktila signaler), instinkt, prägling, inlärning, stimuli-respons, nyckelretningar, supernormala stimuli, fixa rörelsemönster, inre och yttre drivkrafter, Niko Tinbergen, sociala system, monogam, polygam, osv.

I NRMs lärarhandledning ”Beteendeekologi” kan man läsa mer om vad som utspelar sig i de olika montrarna.

Människans evolution

2015-05-01_1725

Eleverna fick även gå runt i utställningen om människans evolution och diskutera hur interaktion med andra arter och förändringar i miljö har påverkat utvecklingen av vår egen art. Det går att se på placeringen av skallbasen att vissa hominoider gick upprätt. Man har också kunnat avgöra vid vilken ålder förmänniskorna kom i puberteten. Hur gör man det?

Läs mer om utställningen ”Den mänskliga resan” på NRMs hemsida. NRM erbjuder även lärarhandledning och annat studiematerial här. Jag använde dessa diskussionfrågor.

Det blev en givande dag, här är en elevkommentar:

”Jag har varit här förut, men det är ju mycket roligare att vara här när man kan en massa!”

Kunskap är kul!

Annonser

One thought on “En dag i biologins tecken

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s