Padlet, selfies och näringskedjor

Förra veckan introducerade jag momentet ekologi i kurs Naturkunskap 1b. Begrepp som producent, konsument och näringskedjor är grundläggande, och jag bestämde mig för att använda Padlet för att repetera och konkretisera orden och deras innebörd. Padlet fungerar som en interaktiv anslagstavla där vem som helst med länk kan posta text och bilder. Eleverna skriver in länken i webbläsaren och kan sätta igång direkt. Det är lätt att förstå hur man använder Padlet, och eleverna behöver inte själva ladda ner någon app, logga in eller dylikt.

Inför lektionen fick eleverna i uppdrag att ta en selfie tillsammans med en annan levande organism. Jag meddelade eleverna att jag förväntade mig variation och fantasi i val av organism! I klassrummet fick eleverna sedan placera in sin organism i en näringskedja och bestämma om organismen var producent eller konsument. Bild och näringskedja postade de på en Padlet-anslagstavla som jag hade förberett.

Padlet Pixlad   Elevernas Padlet (detalj, pixlad)

Det som är roligast med Padlet är att alla elever får sin röst hörd. Eftersom allt postas live får man som lärare dessutom snabbt en överblick och kan hjälpa till där det behövs under tiden eleverna arbetar. Både jag och eleverna tyckte att det var kul att se vilka levande organimser som klasskamraterna hade valt och hade hemma – det dök upp hästar, hundar, sköldpaddor, kompisar, mikroorganismer, vackra blommor, m.m., på väggen. En del bus och många skratt blev det också!

Lärde sig eleverna något då? Utifrån diskussioner i klassrummet och efterföljande kunskapskontroll – ja. Bra.

Läs mer om Padlet på min hemsida.

Padlet selfie v2    #selfie

 

 

Kommentera

