En hemsida som samlar mina digitala verktyg

Kurs Digitala Skollyftet: Exit ticket

Jag har nu lämnat in ansökan om Digitala Skollyftets badge. Här följer en kort reflektion över arbetet som ledde till en hemsida för digitala verktyg.

Badge DS

Syfte och utförande

1. Jag ville hitta och lära mig mer om digitala verktyg som kan underlätta lärarens vardag och användas som pedagogiskt stöd. Det finns så mycket kunskap, så många verktyg därute – tänk om jag kunde samla mina tips och resurser, och göra dem lättillgängliga för mig själv och andra? Sökandet efter bra verktyg startade bland post-it-lappar, anteckningar, länkar och tweets. En central fråga i sökandet var: hur kan jag använda det här verktyget för att öka elevernas lärande?

2. Med hjälp och stöd från kollegor on- och off-line har jag lärt mig hantera en mängd verktyg. Jag har börjat använda många av verktygen i undervisning och administration. För att dokumentera mitt arbete startade jag den här bloggen.

3. Jag funderade ett tag på hur jag skulle samla verktygen; blogg, Google-site, något annat? Jag kom fram till att en hemsida skulle uppfylla mina behov och önskemål bäst. Hemsidor har god möjlighet till åtkomst, stabilitet och interaktion. Problemet var bara att jag aldrig har byggt hemsidor förut. Det var bara att sätta igång. Med hjälp av Johan Falks instruktionsvideor började jag undersöka mjukvaran Drupal. Via filmerna blev jag varse om Drupal Gardens, där man kan bygga hemsidor i Drupal 7 utan att behöva hantera maskinkod. Guld! Och gratis.

4. Hemsidan är färdig och jag kommer fortsätta att samla verktyg som jag tycker är bra eller är intresserad av att undersöka. Lätt att hitta och lätt att dela med andra. Under resans gång har jag fått möjlighet att berätta om Digitala Skollyftet, twitter och digitala verktyg, på personalmöten, en workshop, samt på EdCamp Nacka.

Vad har jag lärt mig?

Nästa gång jag går en öppen kurs kommer jag att lägga upp en mer strikt tidsplan. En öppen kurs ger fantastiska möjligheter, men kräver struktur. Den här gången har jag arbetat efter lust och känsla. Det har varit fantastiskt kul, men tagit längre tid än tänkt. Om jag fortsätter att bygga hemsidor i Drupal vill jag även lära mig hantera funktionen Views för bättre struktur och layout.

I övrigt har jag lärt mig otroligt mycket under resans gång, särskilt om IKT i undervisningen, men även hur man kan använda tekniken inom många andra områden. Innebörden i konceptet gamification* blev otroligt tydligt för mig när jag själv blev formligen uppslukad av hemsidebygget – tänk om jag kunde applicera det mer i undervisningen. Hjärnan vill ha roligt. Jag har också blivit påmind om hur givande det är att arbeta utanför sin ”comfort zone” – det är där det händer!

* ”… is the use of game design elements, game thinking and game mechanics to enhance engagement and motivation in non-game contexts.”  Ref spelifiering.se

Vad händer nu?

Jag vill fortsätta att utveckla min pedagogik med hjälp av digitala verktyg. I höst kommer jag eventuellt vara med och implementera ny mjukvara på skolan. Kanske väntar också nya äventyr med andra plattformar, denna gång för lektionsmaterial. Kul!

Mitt ursprungliga mål var att hitta verktyg som underlättar kommunikationen mellan lärare och elever. Har jag gjort det? Ja. Undervisning handlar om just kommunikation, på så många plan. Som fortsättning på detta tema skulle jag vilja lära mig mer om elevernas kommunikation med skriven text: läsförståelse i naturvetenskapliga ämnen på gymnasiet. Kanske blir det en blogg om det?

Jag är mycket tacksam över att ha haft möjlighet att gå den här kursen. Jag hoppas även att dela-kulturen är här för att stanna. För att hylla det utvidgade kollegiet och sociala medier har jag valt en twitter-blå färgskala på min hemsida. Vi ses!

 

 

One thought on “En hemsida som samlar mina digitala verktyg

Kommentera

