Dynamik i klassrummet med ”no hands” och appar för slumpmässig fördelning av ordet

”No hands” och appar

För ett tag sedan väckte ett par tweets min uppmärksamhet. Daniel Barker (@barkersthlm) tipsade om en app som heter Pick A Student och skrev om hur dynamiken i klassrummet ändras i klassrummet när man slutar med handuppräckning. På riktigt.

Pick a student

Pick A Student är en mycket enkel app som har en enda funktion; att slumpa inmatade elevnamn. Den kan användas av läraren för att bestämma vem som ska få svara på en fråga, istället för att eleverna räcker upp handen. Enkelheten och det faktum att man kan gå runt i klassrummet gör att slumpandet känns naturligt och smidigt. Jag har tidigare använt liknande funktioner på datorn, men det har inte känts bra eftersom jag då har varit bunden i rummet (till datorn). Fokus hamnar på fel ställe. Jag använder nu appen Randomly som har samma funktioner som Pick A Student (se nedan) och är positivt överraskad över hur dynamiken i klassrummet har förändrats.

Ett par observationer och tankar:

  • Jämnare fördelning av ordet, fler elever aktiveras.
  • Elever som av olika anledningar inte brukar räcka upp handen, visar sina kunskaper (med stolthet). Jag får mer information om elevernas förmågor.
  • Eleverna vet att alla har lika stor chans att få ordet. Om andra räcker upp handen, minskar chansen att man själv får ordet. Incitament att vara förberedd blir då inte lika påtagligt.
  • Eleverna behöver inte slösa energi på att fundera på om de ska räcka upp handen eller inte, fokus går till att förbereda uppgiften.
  • Jag upplever att eleverna är mer fokuserade och tar sig an uppgifter mer seriöst.

No hands förutsätter dock följande:

  • Eleverna bör få möjlighet att förbereda sig, diskutera med varandra, bolla, el dyl innan någon får ordet.
  • En tillåtande atmosfär. Det är okej att svara ”fel”. ”Fel svar” är starten på en tankebana, ett resonemang, och det är det vi är ute efter.

Jag tycker dessutom om att varva. Elever som har något på hjärtat får gärna räcka upp handen och bidra till diskussionen. Vissa typer av frågor lämpar sig bättre än andra att slumpa ut.

”No hands” och olika typer av frågor

Vi har nyligen auskulterat hos varandra inom ämneslagen. I ke/bi-gruppen valde vi att studera vilken typ av frågor vi ställer i klassrummet. Syftet med auskultationen var att synliggöra hur vi ställer frågor, vad responsen blir, och utifrån våra observationer ta fram strategier för att ställa frågor som leder till lärande, samt aktivera fler elever.

Vi kom fram till att vi ställde frågor med varierande komplexitet. De frågor som leder till djupare analys och utvecklade resonemang vävdes i högre grad in i små projekt med mer förberedelsetid, eller under öppna laborationer där eleverna får komma på egna frågeställningar och designa experiment inom ett visst område.

Vi märkte också att vi ofta lät eleverna fundera och bolla med en kompis innan de svarade (jämför modellen think-pair-share). Det var också mycket vanligare att vi själva fördelade ordet, än att eleverna räckte upp händerna.

Något som jag upptäckte när jag auskulterade hos min kollega, var att när eleverna satt i ”bikupor” och diskuterar tillämpande/analyserande frågor som de hade fått av läraren, frågade och besvarade de även varandras enklare fakta- och förståelsefrågor. Tillsammans tog de reda på den fakta som behövdes för att lösa uppgiften. Bra. Min kollega ställde under det här passet inte en enda faktafråga. Det behövdes inte.

Slutsats

För mig var det tydligt att ”no hands”, i kombination med att eleverna får förbereda sig (kort eller lång stund, i par eller i grupp), i högre grad möjliggör frågor som leder till analys, diskussioner och jämnare elevaktivitet. Jag kommer att fortsätta med det arbetssättet, och här blir appen Randomly (eller annan) ett användbart verktyg.

Det har varit spännande att se betydelsen av vilken typ av frågor vi ställer i klassrummet, och hur vi ställer dem. Att ställa frågor som leder till lärande är en konst!

Powerful Questions

 

Appen RandoMeister

I twittertråden om Pick A Student fick jag även tips av Hanna Sollerman (@sollerhanna) om en app som har liknande funktion, och som dessutom kan dela in elever i grupper, samt hantera förhandsinställningar gällande gruppernas utformning. Appen heter RandoMeister, jag har inte testat den ännu, men den verkar mycket användbar.

Marie Andersson (@opedagogen) kan tipsa om alternativa sätt att använda appar i sin blogg: Öpedagogen ”Tänk utanför appen”. Inspirerande!

Ännu bättre: Appen Randomly (iOS) – även till Apple Watch

Appen Randomly är mycket smidig, slumpar elevnamn och skapar grupper snabbt och snyggt. Ett plus är att man kan koppla upp sin Apple Watch till appen och därmed bli ännu mer rörlig i klassrummet. Min favorit just nu!

 

 

Annonser

3 thoughts on “Dynamik i klassrummet med ”no hands” och appar för slumpmässig fördelning av ordet

  1. Ping: Två spelifierade övningar till klassrummet | Hannas skolblogg

  2. Ping: Tech-tips: Några användbara appar, Google extensions och add-ons #ISTE2015 | Hannas skolblogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s