Hemsidan börjar ta form – med hjälp av det utvidgade kollegiet

OBS. Eftersom tjänsten Drupal Gardens har lagts ner är hemsidan med digitala verktyg inaktiv. Materialet är sparat till eventuell framtida aktivering på annat webhotell.

 

Uppgift 6-7 i Digitala Skollyftet handlar om att genomföra och reflektera över samarbete/utbyte online. Uppgift 8 går ut på att genomföra ett projekt där kunskaperna från kurs och utbyten omsätts på plats, med elever eller kollegor.

Hemsida

Min plan är att fortsätta samarbeta med kollegor on- och offline för att samla kunskap och material till en hemsida där jag samlar Digitala Verktyg. Verktygen ska vara utprovade, lätta att använda och hyfsat driftsäkra. Syftet med hemsidan är att organisera, lagra och sprida verktyg och länkar som kan hjälpa lärarens dagliga arbete och leda till pedagogisk utveckling.

I mitt arbete med de olika verktygen har jag haft förmånen att kunna ta del av direktsupport via Twitter. Ett exempel är när jag satte mig in i skriptet gClassFolders. Min dator arbetade långsamt och jag stötte på problem. Jag luftade mina tankar på Twitter och fick direkt respons från Johan Falk, Kent Lundgren, Johan Andersson och Sven Järgenstedt. Toppen! Nu använder jag gClassFolders för att administrera elevinlämningar och utskick i Google-systemet. Förra veckan fick jag feedback från en elev: ”Hanna, dina nya mappar fungerar jättebra!” Kul!

Twitter utgör en outsinlig källa till tips på digitala verktyg, appar och länkar med pedagogiskt material. I like!

Twitterlogga

Helgen 14-15/2 träffade jag ett helt gäng Twänner ”away from keyboard”, #afkHuddinge. Fantastiskt roligt att träffa personer som man bara har haft twitter-kontakt med. Dagarna genomsyrades av inspiration, diskussioner, olika (ibland skilda) perspektiv, nya kontakter och IKT-tips. Jag fick ytterligare input till hemsidan, bl.a. lösning på layout-problem som jag har brottats med (tack magister Falk!).

För ett par veckor sedan fick jag i uppdrag av mina skolledare att presentera valda digitala verktyg, inklusive min hemsida, på veckans personalmöte. IKT-information på vår skola handlar främst om den typen av funktioner och verktyg som lärare och annan personal kan ha användning av direkt. Informationen är kort och koncis, och går ut på att personalen tipsar varandra om verktyg som de använder. Verktygen som presenteras måste vara lätta att använda, driftsäkra, samt bidra till pedagogisk utveckling. Det är också mitt mål med hemsidan.

I slutet av mars kommer jag att hålla i en workshop med fokus digitala verktyg. Deltagare kommer att utgöras av lärare från VRGs systerskolor i Stockholmsområdet. Jag ser fram emot det och hoppas även kunna plocka upp tips på nya digitala verktyg från deltagarna, tips som kan delas vidare via hemsidan.

I samband med denna workshop kommer jag också att hålla i en Twitter-skola för lärare som är sugna på att ta del av skoldebatt, tips och kontakter. Kanske får vi fler goa lärare till det utvidgade kollegiet!

Hemsidebygget går inte så fort som jag skulle önska p.g.a. rättningshögar och annat som hör lärarliv till. I väntan på publicering av hemsidan kan du finna ett smakprov av hemsidans digitala resurser på min Blendspace-sida Digitala Verktyg.

Nästa blogginlägg hoppas jag ska handla om ansökan till Digitala Skollyftets badge!

 

One thought on “Hemsidan börjar ta form – med hjälp av det utvidgade kollegiet

Kommentera

