Att byta erfarenheter och tips om digitala verktyg skolor emellan

Uppgift 4 och 5 i mitt Digitala Skollyft handlar om att identifiera ett skolutvecklingsområde att samarbeta kring online, samt att hitta formen för hur utbytet kan ske i praktiken. Under mina år som lärare har jag sett att det generellt saknas bra plattformar för utbyte av erfarenheter och tips skolor emellan. Lättillgänglig information och ökad kommunikation skulle spara åtskilliga arbetstimmar (och frustration) och underlätta pedagogisk utveckling, samtidigt som sociala kontaktytor skapas.

 

Mitt mål är att tillsammans med datatekniker vid min skola undersöka möjligheterna att ta fram en hemsida eller site där vi kan samla kollegiets kunskaper om digitala verktyg. Siten ska vara levande och ligga till grund för dialog via nätet och IRL. Initialt utgår vi ifrån de behov och den kompetens som finns på vår skola och våra systerskolor (VRG) här i Stockholm, men tanken är att siten ska vara öppen för alla.

 

En trevlig bieffekt blir förstås att lära känna flera fantastiska kollegor!

Kommentera

