Yay! Eleverna arbetar med begreppsförståelse och ordförråd i biologin

Jag beslöt mig för att börja använda Quizlet direkt. Eleverna har fått sitta i små grupper och diskutera, formulera och komma överens om betydelsen av olika begrepp inom evolutionsläran. Uppgiften var att tillsammans sätta ihop en kort förklaring (med ev exempel) till varje begrepp och dela dessa med mig i ett Google-dokument. Dessa kommer nu att utgöra grunden till flashcards och övningar i Quizlet. Lista med ord och förklaringar är lätt att importera till Quizlets ”Study sets”, och länk till övningen kommer att läggas in i elevernas Blendspace-lektion på nätet. Detta Quizlet-set kommer att vara helt öppet, men på sikt vill jag lägga in klasser och elever så att jag kan följa hur det används.

Länk: Quizlet Evolutionen (utkast) – testa gärna Flashcards (med speaker) och Scatter

Det har varit roligt att höra hur elever diskuterar, vrider, vänder och kränger på begreppen för att nå konsensus gällande betydelse och användningsområde. Nästa steg är att orden används i texter och tal. Upplägg och digitalt verktyg får sedan utvärderas av mig och eleverna – ökar det elevernas ordförråd, förståelse och användning av begrepp?

Läs mer om Quizlet på min hemsida.

 

Kommentera

