Vilka digitala verktyg vill jag lära mig mer om?

Vilka uppgifter i mitt dagliga arbete skulle kunna underlättas med hjälp av digitala verktyg? Utifrån denna frågeställning har jag ringat in verktyg som jag vill lära mig mer om:

  • Jag har börjat använda Blendspace för att samla lektionsmaterial till mina elever. Blendspace är lätt att använda, men i vissa fall fungerar nerladdning av dokument mindre bra. Detta vill jag se över, undersöka inställningar, dokumentformat, osv. – Eller finns det något annat, likvärdigt verktyg som fungerar bättre?
  • System för mappar och inlämningar i Google. För dokumentation och effektiv feedback finns bl.a. följande verktyg: Doctopus, Goobric, gClassFolders och StudentMatrix
  • Korta, återkommande kontroller av centrala kunskaper och begrepp är något som jag tror skulle underlätta elevernas förståelse av sin egen förmåga, samt gynna repetition (apropå glömskekurvan). Snabba, självrättande test ger direkt feedback till eleven om vad hen kan och vad hen behöver arbeta vidare med. Om resultaten dessutom dokumenteras automatiskt får jag som lärare en snabb översikt gällande klassens nivå och den enskilde elevens progression. Detta skulle hjälpa mig att planera undervisning och eventuellt riktat stöd. Verktyg som lämpar sig för detta kan vara Google formulär i kombination med Flubaroo. Dessa verktyg kommer jag att få lära mig mer om när jag träffar skolans IT-ansvarige Lars Lingman nästa vecka. Kunnig IT-personal ”in house” är extremt värdefullt när det gäller framgångsrik (och effektiv) digitalisering av skolan.
  • Jag vill också undersöka Socrative och Poll Everywhere lite närmare (för små förhör, enkäter). I vilka klassrumssituationer är dessa verktyg bra att använda – jämfört med Google formulär/Flubaroo? Användningsområdena skiljer sig en del. Vilket verktyg trivs jag bäst med?
  • Inspirerad av Anna Kaya och Hanna Stehagens diskussion om språkets betydelse för lärande (Digitala Skollyftet 15/9) vill jag arbeta mer med språkförståelse i biologi- och kemikurserna. Att behärska begrepp är en förutsättning för att eleven ska kunna uttrycka sig ”utförligt och nyanserat”, vilket vi strävar efter. Ett sätt att arbeta med begrepp och ordförråd är att använda glosfunktioner, ordlekar och flashcards. Till detta vill jag testa Quizlet, ett verktyg som verkar lätt att använda, återstår att undersöka hur kopplingen till eleverna fungerar.

Se Anna Kaya och Hanna Stehagens diskussion här.

  • Jag har börjat använda InstantClassroom för att slumpa elever och turordning i klassrummet. Fungerar bra! Återstår att mata in alla elever och grupper så att jag kan använda verktyget oftare. Jag vill även använda InstantClassroom för att skapa grupper och ”röra om lite i grytan” genom att slumpa klassrumsplacering när jag tycker att det finns behov för det.
  • Ett annat verktyg som jag är nyfiken på är Screencast-O-Matic. Här kan man skapa små filmer med inspelat ljud tillsammans med det man väljer att visa på skärmen. Verktyget kan användas till instruktioner, flippar eller feedback.
  • Till sist: för att få ordning på alla tips, länkar och anteckningar om det ena och det andra (inte minst digitala verktyg), vill jag komma igång med Evernote.

En presentation och sammanställning av de verktyg jag vill lära mig mer om finner du här (Blendspace, med länkar).

Om du har använt något av ovan verktyg får du gärna kommentera eller komma med tips!

Jag vill tacka Sven Järgenstedt, Johan Falk, Lars Lingman, Kent Lundgren, Petter Bergenstråhle, Timothy Row och Gabriella Acuna Lopez för länkar och tips! – via Twitter och IRL 

2 thoughts on “Vilka digitala verktyg vill jag lära mig mer om?

  1. Screencast-o-matic er supert – om elevane har google konto, kan du prøve kaizena som eit alternativ. Springpad kan vere eit alternativ til Evernote, eller Google keep? Eg prøver ut Keep no, ein viktig funksjon i den digitale kvardagen!

    • Stort tack för tips Mette! Eftersom både jag och elever rör oss i Google-systemet kan Kaizena och Keep vara alternativ, absolut. Ska kika på dem. Hör gärna av dig igen och berätta hur du tycker att Keep fungerar. Lycka till!

Kommentera

